INFO OG BAGGRUND >        KONTAKT >        


Aktivitetszonen
Akustik
Bæredygtighed
Dagslys
Energi
Facade
Fleksibilitet
Gulv
Gymnastiksal
Ibrugtagning
Indeklima
Indretning
Konstruktioner
Kulturaktiviteter
Kunstlys
Markedsføring
Nye idrætsaktiviteter
2v2 fodbold
Amerikansk Fodbold
Cross Fit
Frisbee
Futsal
Idrætscross
Løb
Paddletennis
Rulleskøjter
Skating
Squash
Stavgang
Streetgolf
Tracking af udendørssport
Udendørs fitness
Wakeboard

Omklædningszonen
Opholdszonen
Organisation
Overgangszonen
Stemningsrum
Tag
Teknik
Tilbygningszonen
Tilgængelighed
Trad. sportsaktiviteter
Udezonen
Udtryk
Åbenhed

Stavgang

 

 

  

Stavgang

Løsningen er hentet på www.stavgang.dk

Stavgang (eller "Nordic Walking") blev udviklet i Finland i slutningen af 1990´erne og har nu for alvor bidt sig fast i Danmark.
Stavgang kan give ca. 20% bedre kondition og næsten 50% højere forbrænding end almindelig gang og styrker både knogler og muskler i bl.a. arme, ben, ryg og skuldre. Samtidig aflastes ankler, knæ og hofter - og så er gangteknikkerne relativt nemme.
Set ud fra et helbredsmæssigt synspunkt går mennesker i dag alt for lidt og med for ringe effekt. Der er dog forskel på, hvordan man går. Det specielle ved stavgang er, at det giver den normale gang en ekstra dimension, en bedre kropsholdning samtidig med, at man belaster kroppen mere alsidigt. Stavgang træner både bevægelighed, styrke og udholdenhed og er samtidigt skånsom mod kroppen; hofter, knæ og ankler belastes mindre.

Stavgang passer til alle aldersgrupper - du går i det tempo, der passer til dig. For dig, som er lidt ældre, giver stavene større sikkerhed, eftersom du får fire støttepunkter i stedet for to, hvilket især er en fordel, når underlaget er glat. Stavgang kan med fordel udøves i grupper og giver en god træningseffekt allerede i "samtaletempo". Man opnår en god kropsholdning, idet man retter sig op og skyder brystet frem.
En af de fantastiske ting ved stavgang er, at man aktiverer langt flere muskler end ved f.eks. almindelig gang, løb og cykling. Men da alle disse muskler belastes jævnt, bliver man ikke anstrengt i samme grad som ved de mere ensidige motionsformer. Man føler, med andre ord, ikke, at man træner særligt effektivt. Men det gør man! 
                                                            

Fordel

  • Er storartet for dem, som vil motionere men ikke ønsker at dyrke løb eller gymnastik.
  • Er perfekt for dem, der vil tabe sig, da forbrændingen forøges med op til 40% i forhold til almindelig gang.
  • Har vist sig at tiltale de mennesker, som tidligere ikke har haft ønske om at motionere
  • Opleves som en afkoblende motionsaktivitet, som påvirker humøret positivt.
  • Er godt for dem, som ønsker at udøve fysisk aktivitet, der involverer hele kroppen.
  • Giver aktivitet i overkroppens muskler, samtidigt med at leddene i knæ, hofter og ankler aflastes; især trænes ryg-, og skuldermuskulaturen samt overarmenes bagside (triceps).
  • Er storartet for osteoporose-patienter, da vibrationerne fra stavene styrker skelettet;


Ulempe

  • Ingen

                


Links
http://www.stavgang.dk/